19 stycznia

"Dawca" Lois Lowry - recenzja

Tytuł: "Dawca"
Autor: Lois Lowry
Liczba stron: 293
Wydawnictwo: Galeria Książki
seria: "Dawca"  


Sięgnęłam po tę książkę z ciekawości, ponieważ ostatnio tytuł ten jest po prostu wszechobecny, za sprawą nie tylko książki, ale i filmu, który jest jej ekranizacją. Nie spodziewałam się po tej książce zbyt wiele, ale na szczęście się myliłam.
Mamy do czynienia na pewno z powieścią psychologiczną i takim lekkim science-fiction. Moim zdaniem książka ta zawiera też elementy z gatunku dystopii. Jest to bowiem historia przedstawiająca czarną wizję przyszłości.
Głównym bohaterem jest Jonasz, a akcja rozgrywa się w utopijnym mieście, którego położenia nie znamy. Można powiedzieć, że głównym nurtem tej powieści są wspomnienia i... kolory. Przez całą książkę poznajemy "rajskie" miasto, jednak z rozdziału na rozdział zauważamy coraz więcej jego wad. Coraz mniej się nam ten świat podoba. Jonasz natomiast zauważa coraz więcej kolorów, ale podobnie jak czytelnik, widzi też wady rozwijającej się cywilizacji. Z chęcią streściłabym tu teraz jakiś fragment, jednak nie chciałabym spoilerować połowy książki, co jest wielce prawdopodobne, jeśli o mnie chodzi. 
"Dawca" wciągnął mnie od razu, przeczytałam powieść jednym tchem! Spodobał mi się pomysł autorki i wykonanie książki. Historia ta prezentuje problemy, z którymi możemy mieć do czynienia w przyszłości. Podoba mi się sposób rozpoczynania kolejnych rozdziałów od strony graficznej. Mankamentem według mnie jest brak opisów (rzeczy, osób, miejsc), nawet kiedy Jonasz poznał już kolory. Przez to musimy zdać się na własną wyobraźnię. Chociaż może to i nie jest takie złe, chociaż istnieje niebezpieczeństwo różnicy poglądów między czytelnikami...
Polecam tę książkę z całego serca. Nie jest ona może zbyt ekscytująca i trzymająca w napięciu, jak kryminały czy horrory, jednak ma w sobie to "coś". Nieważne w jakim się jest wieku (no, może pomijając malutkie dzieci), powinno się przeczytać tę historię, chociażby po to, by ocenić, czy podobałaby nam się taka przyszłość, jaką opisuje autorka.

Nicola

       

   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 Za półką z książkami... , Blogger